poniedziałek, 4 stycznia 2016

Wolnowar co to jest?


Dzisiaj tak, jak obiecałam, kilka słów o bohaterze mojego bloga: wolnowarze.
Obecnie na rynku dostępnych jest bardzo dużo tego typu sprzętu, przeróżnych marek, ale zacznijmy od początku:)

Co to jest wolnowar? 


Jak sama nazwa wskazuje, jest to garnek elektryczny do wolnego, równomiernego gotowania, w temperaturze zazwyczaj ok. 80ºC. Składa się zazwyczaj z obudowy ze stali i ceramicznego garnka wewnętrznego, który można wyjmować i np. serwować w nim potrawy. Ułatwia to też czyszczenie, bo można go myć w zmywarce.
Generalnie wyróżniamy dwa rodzaje manualne i cyfrowe, które występują w przeróżnych wersjach pojemności 3,5L do nawet 6,5L. Ceny wahają się od 120 złotych za te manualne do 350 złotych, a nawet 650 złotych za elektroniczne.
Skąd ta różnica w cenie? Więc, cena przede wszystkim zależy od pojemności, funkcji no i oczywiście marki.
Slow-cooker manualny daje nam zazwyczaj ograniczoną możliwość sterowania gotowaniem. Mamy tu funkcje: Low, High (w niektórych Medium) i podtrzymywania temperatury i to wszystko. Sami musimy nastawić i pilnować godzin gotowania, a potem wyłączyć.
Z kolei, elektroniczne oprócz sterowania temperaturą, dają także możliwość zaprogramowania startu i końca gotowania, przejścia na opcję podgrzewania nawet do kliku godzin po zakończeniu i w zależności od marki jeszcze przeróżne inne. To jest ich wielka zaleta, bo można faktycznie wyjść z domu na długo, a wolnowar sam się włączy i wyłączy, a po powrocie będzie na nas czekać gotowe,ciepłe jedzonko:)

Jaki ja wybrałam?

Wybrałam taki za 149 zł. manualny o pojemności 6,5L (bo rodzina z nas wielka:)). Stwierdziłam, że na początek nie będę inwestować w drogi sprzęt, skoro nawet nie wiem, czy mi się to wolnowarowe gotowanie spodoba;) Jeśli tak, na pewno kupię sobie taki wypasiony elektryczny. Póki co jestem zadowolona.

Jutro zapraszam do mnie na bloga, bo wypróbowuję przepis na Quesadillas z mięsem wieprzowym....mniam mniam... mam nadzieję, że się uda:)



6 komentarzy:

  1. Witam, jakiej mocy jest Pani wolnowar? Jak po roku użytkowAnia czy widać np wzrost rachunków za prąd? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie spotkałem się z tym, aby ktoś kupował wolnowar. Zdecydowanie częściej spotkałam się z zakupem przez moich znajomych szybkowaru, dzięki któremu przygotowują posiłki znacznie szybciej nie tracąc przy tym ich smaku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przydatny garnek, na https://www.oleole.pl/garnki-elektryczne.bhtml mają różne i można w dobrej cenie też coś znaleźć. Rzeczywiście cena zależy od mocy, pojemności. Jakie dodatkowe funkcje ma garnek, jakiej jest firmy. Na początek może nie ma co przepłacać chociaż na 90% się polubicie. A z lepszym jakościowo będzie łatwiej.

    OdpowiedzUsuń