poniedziałek, 13 czerwca 2016

Wolnowarowe Gołąbki z Ryżem i Mięsem



W naszym domu wszyscy uwielbiają gołąbki. Jedni jedzą tylko sam farsz z sosem, inni bez sosu, a ja i M. w całości:) To jedno z tych dań pewniaków, bo wiadomo, że nikt nie będzie wybrzydzał i każdy zje. Choć trochę pracochłonne, od czasu do czasu uda mi się zmobilizować i je ugotować.
Dzisiaj pierwszy raz zrobiłam je w wolnowarze i muszę przyznać, że ma to tę niezaprzeczalną zaletę, że garnka nie trzeba wykładać liśćmi, pilnować i wiadomo, że się nie przypalą;)


Ocena:

Gołąbki wyszły przepyszne. Od razu zalałam sosem pomidorowym i już go nie zagęszczałam i chociaż obawiałam się, czy nie będzie za rzadki, to uważam, że to była dobra decyzja. Sos przeniknął gołąbki, a soki z gołąbków sos i pomimo, że faktycznie był dosyć rzadki, to był tak pyszny, że nikomu to nie przeszkadzało:)

Składniki:

1 główka kapusty

50-60 dkg mielonej wieprzowiny (może być łopatka, szynka)

100 g ryżu

1 litr bulionu (mięsno-jarzynowy, drobiowy)

200 g (słoik) przecieru pomidorowego

2-3 łyżeczki cukru

sól (ok. 1/2 łyżeczki), pieprz (ok. 1/4 łyżeczki), suszony tymianek (ok. 1/2 łyżeczki)

1 średnia cebula

Przygotowanie:

Głąb z kapusty wytnij, zdejmij wierzchnie i uszkodzone liście, a następnie włóż do wrzątku (wycięciem do dołu) i gotuj ok. 8 minut, do momentu aż liście trochę zmiękną. 
Wyjmij i delikatnie rozbierz z liści kapustę. 
Z każdego liścia lekko zetnij nerwy po wierzchu, dzięki temu łatwiej będzie zawijać gołąbki.

Mięso przełóż do miski, dodaj ryż, sól, pieprz, tymianek i startą na tarce cebulę. Wyrób ręką do połączenia składników.

Przygotowany farsz nakładaj na liście (zaczynasz od wewnętrznej strony liścia), boki złóż do wewnątrz i ciasno zawiń.




Sos:

Wymieszaj bulion z koncentratem, dodaj cukier.

Gołąbki ułuż na dnie wolnowaru jeden przy drugim, zalej przygotowanym sosem.

Gotuj na:

High 3-4 godziny
albo
Low ok. 6-7 godzin

Podawaj z ziemniakami albo świeżym chlebem.

Uwaga:

Gołąbki możesz układać warstwami (tzn. jeden na drugim), ale wtedy musisz pamiętać, żeby też dorobić więcej sosu.


3 komentarze:

  1. Super blog;) w końcu wiem do czego można wykorzystać wolnowar ;) niestety polskojęzycznego bloga z przepisami na to cudo, ze świecą szukać... A tu proszę, ładne zdjęcia, proste instrukcje i przepisy, które sprawiają że aż ślinka cieknie. Do tej pory q wolnowarze robiłam tylko rosół (ale ja najpierw gotuje na gazie być zdjąć szumy i dopiero później daje na noc do wolnowaru) duszonki, kapuśniak i wieprzowine szarpana. A tutaj widzę nawet na słodko przepisy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za miłe słowa :). Brak zróżnicowanych przepisów po polsku na wolnowar, był jednym z powodów, dla których zaczęłam pisać bloga. Jest moją osobistą wolnowarową książką kucharską:) Do wielu przepisów powracam i większość z dań prezentowanych na blogu gotowałam już wielokrotnie. A przy okazji cieszę się, że i inni posiadacze wolnowarów mogą z moich przepisów korzystać:) Udanego wolnowarowego gotowania i eksperymentowania:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyglądają pysznie! Ryż już ugotowany dodajesz? W przepisie nie jest zaznaczone :)

    OdpowiedzUsuń